پاور(منبع تغذیه) در کامپیوتر چه نقشی دارد و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پاورها یا منابع تغذیه تقریبا در هر وسیله الکترونیکی یافت می­‌شوند. اگر بدانید که از چه اجزایی تشکیل شده‌­اند و نحوه کارکرد آن­‌ها چگونه است، کمک بسیاری به شما در خرید و کار با آن خواهد کرد. شما برای کارهای زیادی نیاز به پاور(منبع تغذیه) خواهید داشت. ممکن است برای یک کار ساده مانند شارژ کردن لپ تاپ یا کارهای سنگین‌­تر نیاز به پاور داشته باشید. در این صورت باید بدانید که کدام نوع مناسب کارکرد مورد نظر شما خواهد بود تا بتوانید بهترین منبع تغذیه را برای دستگاه­‌های خود انتخاب کنید. اگر تا به حال با پاور آشنایی نداشته اید، می­‌توانید بررسی کلی این قطعه را در این مطلب بخوانید.

نمای کلی از یک پاور کامیپوتر را می­‌توانید مشاهده کنید

پاور یا منبع تغذیه چگونه کار می­‌کند و چه کارکردی دارد؟

پاور در دسته سخت افزارهای کامپیوتر قرار می­‌گیرد که وظیفه اصلی آن تامین برق شهری و رساندن آن به کامپیوتر یا سایر دستگاه­‌ها خواهد بود. این قطعه می­‌تواند جریانی که از یک باتری، پریز یا ژنراتور دریافت می‌­شود را به یک فرمت درست مانند برق شهری تبدیل کرده و آن را به دستگاه عبور دهد.

از دیگر ویژگی­‌های پاور(منبع تغذیه) این است که ولتاژ  کامپیوتر را برای عبور و ایجاد نشدن گرمای بالا و داغ نشدن بیش از حد تنظیم می‌­کند. منابع تغذیه را می­توان PSU نیز نامید. در حقیقت این واحدها برق را به شکل مستقیم به دستگاه نمی­‌فرستند، بلکه ابتدا آن را تبدیل و سپس به ورودی دستگاه می‌­فرستند. به طور کلی یک پاور، جریان ولتاژ بالا متناوب را به جریان مستقیم یا DC تبدیل خواهد کرد.

همه سیم­‌ها و کابل­‌هایی که می­‌توانند به اجزا وصل شوند

وظایف اجزای تشکیل دهنده یک منبع تغذیه چیست؟

هر پاور(منبع تغذیه) از چهار قسمت اصلی ساخته می­‌شود. این اجزا هر کدام به نحوی در کارکرد آن دخیل هستند و در صورت آسیب می‌­توانند در کارکرد آن مشکل ایجاد کنند.

  • فیلترها امواجی که در جریان برق وجود دارد را به جریان مستقیم تبدیل می­‌کنند. توان خروجی در این قطعات معمولا تنظیم نشده است.
  • یکسو کننده­‌ها جریان متناوب ورودی را به جریان مستقیم تبدیل می­‌کنند.
  • ترانسفورماتورها برای تنظیم کردن ولتاژ ورودی تعبیه می­‌شوند. نیازهای کامپیوتر هر چه که باشند، این قطعات می‌­توانند با توجه به آن­‌ها ولتاژ را پایین یا بالا کنند.
  • تنظیم کننده‌­های ولتاژ می­‌توانند کار فیلتر را به پایان برسانند. این کار با استفاده از کاهش امواج باقی مانده که قادر هستند گرمای بیش از حد یا افت توان را ایجاد کنند، انجام می­‌شود.
  • شیارهای حرارتی در ترانزیستورهای سوئیچینگ می­‌توانند انتقال دما را انجام دهند. شیارها برای عبور جریان هوا قرار داده شده­‌اند، بنابراین جنس آن­ها از آلیاژ مس و آلومینیوم می‌باشد.
  • در PCB که برد اصلی پاور(منبع تغذیه) می­‌باشد، استانداردها باید رعایت شوند. از این استانداردها می­‌توان به جلوگیری از ایجاد آتش سوزی اشاره کرد که با رعایت این مورد ایمنی پاور افزایش داده خواهد شد.

این اجزا برای عملکرد هر منبع تغذیه خاص مناسب هستند. در نتیجه، همه منابع تغذیه از قطعات یکسان تشکیل نخواهند شد.

شکل یک پاور(منبع تغذیه) به صورت یک جعبه است

موارد استفاده و کاربردهای منبع تغذیه

پاورها در موارد زیادی کاربرد دارند. می­‌توان از آن­‌ها در رایانه‌­های شخصی استفاده کرد. در صورت استفاده از آن‌ها در این دستگاه‌ها می‌بایست بیش از حد دقت کرد، چرا که به دلیل کار با نرم افزارها و بازی­‌های مختلف ممکن است دما نوسانات زیادی داشته باشد. اگر بیش از حد از کامپیوتر استفاده کنید منبع تغذیه می­‌تواند خراب شود و در آن مشکلاتی به وجود بیاید.

به طور کلی لوازم خانگی مانند تلویزیون نیز از پاور(منبع تغذیه) استفاده می­‌کنند و این قطعه بیشتر از سایر قطعات نیاز به تعویض دارد. اما نباید تصور کنید که این موارد تنها استفاده سیستم ها از منبع تغذیه هستند. منابع تغذیه کارهایی بیشتر از تامین برق برای وسایل انجام می دهند. این دستگاه‌­ها ممکن است داخلی یا خارجی باشند و انرژی لوازم خانگی، چراغ ها و غیره را تامین کنند. اگر دستگاهی دارید که نیاز به برق دارد، احتمالا یک منبع تغذیه درون آن تعبیه شده یا این که به آن وصل خواهد شد.

صنایع مختلفی از منابع تغذیه استفاده می­‌کنند. در صنعت هوا فضا ابزارهایی به کار می‌­روند که برای تامین برقشان در نقاط دوردست به منابع تغذیه نیاز خواهند داشت. در صنعت ارتباطات برای برق ثابت رایانه­‌ها و سایر دستگاه­‌های ارتباطی می‌توان از منابع تغذیه بی صدا استفاده کرد.

محل تعبیه پاور در درون کیس کامپیوتر

فاکتورهایی که در ظاهر یک پاور(منبع تغذیه) با کیفیت تاثیرگذار هستند

هنگام خرید یک منبع تغذیه ممکن است با انواع و اقسام آن­‌ها از تولید کننده­‌های مختلف مواجه شوید. در این صورت می بایست نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید در زمان کوتاه کیفیت پاورها را تشخیص داده و بهترین را انتخاب کنید. داشتن این مشخصات می‌توانند تضمین دهند که پاور(منبع تغذیه) از استانداردهای لازم و تعیین شده برخوردار بوده و در صورت استفاده طولانی مدت از آن دچار هیچ مشکلی نخواهید شد.

  • علامت استاندارد فاکتور بسیار مهمی در هنگام خرید اجناس به حساب می­‌آید. یک منبع تغذیه در هنگام خرید باید در قسمت­‌های کابل و دوشاخه آن علامت استاندارد درج شده باشد.
  • استاندارد CE نیز روی پاور باید درج شود.
  • با توجه به ولتاژهای برق شهری در کشور ما، می بایست پاوری که خریداری می­‌کنید کلید روشن و خاموش داشته باشد.

روش و مراحل نصب پاور کامپیوتر

اگر پاور کامپیوتر شما دچار مشکل شده یا دیگر کار نمی­‌کند، زمان آن رسیده است که یک منبع تغذیه جدید بخرید. حال سوالی که پیش می­‌آید این است که چگونه منبع تغذیه آسیب دیده را باید جدا کرد؟ یا این که پاور جدید به چه شکل باید نصب شود؟ برای پاسخ به این سوالات نیاز دارید نکاتی که در ادامه گفته می‌­شود را به دقت اجرا کنید.

قبل از شروع می­‌توانید برای اطمینان مشخصات کامل و شماره سریال پاور(منبع تغذیه) را یادداشت کنید. هنگام نصب منبع تغذیه حتما کامپیوتر را خاموش کنید و سیم متصل به منبع تغذیه را جدا کنید. اگر منبع تغذیه به صورت جداگانه باشد برداشتن آن خیلی راحت خواهد بود. در صورتی که پاور در داخل کامپیوتر نصب شده، می­‌بایست آن را به دقت جدا کنید. برای این کار پاور را باید از همه قطعاتی که به آن وصل است جدا کنید، از جمله درایو داخلی و مادربرد.

در مرحله بعد می‌­بایست آن را از کیس جدا کنید. برای این کار تمام پیچ‌­ها را باز کنید. بعد از بیرون آوردن آن، پاور جدید را در مکان پاور قبلی قرار دهید و پیچ­‌های آن را محکم کنید. در مرحله آخر باید کابل­‌های مورد نظر برای هر قطعه مانند مادر برد را وصل کنید. کانکتورها نیز مانند کابل­‌ها به وسایل جانبی وصل خواهند شد.

نحوه نصب و جایگذاری پاور در درون کیس

سخن پایانی

همه قطعات در کامپیوتر نقش‌­های مهمی را ایفا می­‌کنند. پاور(منبع تغذیه) نیز از قطعاتی است که از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر باید اهمیت آن را جدی گرفت و تمامی نکات درباره آن را مطالعه کرد. پس از مطالعه درباره این قطعه می‌توانید برای خرید تصمیم بگیرید. در کل می­‌توان گفت که وظیفه اصلی پاور تبدیل جریان متناوب به مستقیم است. این تبدیل جریان با ولتاژ کم بوده که از آن برای تامین برق سایر اجزا استفاده خواهد شد.