معرفی کیس کامپیوتر و همه نکاتی که باید درباره قطعات آن بدانید

کامپیوتر یا رایانه یکی از لوازم الکترونیکی است که افراد بسیاری به آن برای انجام کارهای خود نیاز دارند. یک کودک برای انجام بازی یا یک دانشجو برای انجام پروژه‌­­های خود امکان دارد از آن استفاده کند. کامپیوتر از اجزا مختلفی تشکیل شده که همه آن­‌ها در کنار هم می‌­توانند قابل استفاده باشند. کیس کامپیوتر اصلی­ ترین جز کامپیوتر است که خود از اجزا دیگری تشکیل شده است. در ادامه به  شناخت کلی اجزا و کارکرد هر کدام از آن­‌ها خواهیم پرداخت.

اهمیت ظاهر در انتخاب یک کیس با کیفیت

شناخت کلی کارکرد کیس و قطعات آن

کیس کامپیوتر جزئی از کامپیوتر است که مانند جعبه بوده و معمولا جنس بدنه آن از پلاستیک است. این قطعه شامل اجزای اصلی کلی کامپیوتر یعنی واحد پردازش مرکزی، مادر برد و منبع تغذیه می­‌باشد. در قسمت جلوی کیس معمولا می­‌توانید یک یا چند درایو نوری و دکمه روشن و خاموش را مشاهده کنید. همچنین در برخی از کیس‌­های قدیمی قسمتی برای ورود و استفاده از فلاپی در نظر گرفته شده است. کیس‌­های کامپیوتر در اندازه و طرح‌­های متفاوتی در بازار موجود هستند.

یک کیس رومیزی می­‌تواند روی میز قرار بگیرد، به صورتی که مانیتور در بالای آن قرار خواهد گرفت. کیس بلند با رومیزی متفاوت است و به دلیل اندازه آن معمولا روی زمین یا در کنار مانیتور قرار می­‌گیرد. کامپیوترهای همه­ کاره کاملا متفاوت با انواع دیگر هستند و به دلیل تعبیه شدن قطعات داخلی در مانیتور، دیگر نیازی به کیس جداگانه نخواهند داشت. کیس­‌های کامپیوتر می‌توانند اندازه­‌ها و شکل­‌های مختلفی داشته باشند و از مواد مختلفی ساخته شوند. قدرت یا عملکرد رایانه به هیچ وجه با ظاهر کیس تعیین نمی­‌شود، بلکه توسط اجزای موجود در کیس تعیین می­‌شود. در ادامه تمامی قطعات به طور کامل شرح داده خواهند شد.

پیچیدگی قرارگیری قطعات در کیس

شرح کامل همه قطعات مهم کیس کامپیوتر

کیس رایانه در واقع می‌­تواند به عنوان یک زره برای محافظت از قطعات سخت افزاری کامپیوتر استفاده شود. اما یک بررسی کامل می­‌تواند به شناخت کامل این اجزا کمک کند. قطعات کلی کیس به شرح زیر هستند:

  • پردازنده
  • مادربرد
  • رم
  • کارت گرافیک
  • هارد دیسک
  • منبع تغذیه

از بین کلیه قطعات، مادربرد از همه آن‌­ها با اهمیت­‌تر خواهد بود. زیرا مادربرد اتصال تمام قسمت­‌های کامپیوتر به یکدیگر و ارتباط متقابل آن­‌ها را ممکن می­‌سازد. بنابراین می­‌توان نتیجه گرفت که کلیه اجزای کامپیوتر به مادربرد متصل هستند.

هارد دیسک یا HDD

از اجزای کیس کامپیوتر می­‌توان به هارد اشاره کرد که برای ذخیره­‌سازی دائمی داده­‌ها و برنامه­‌ها استفاده می­‌شود. اگر یک بازی را در کامپیوتر خود نصب کنید، یا اگر فایلی را از اینترنت دانلود کنید، روی هارد دیسک شما ذخیره خواهد شد.  هر کدام از هارد دیسک­‌ها ظرفیت مخصوص به خود را دارند که این ظرفیت می­‌تواند توانایی هر هارد برای ذخیره مقدار مشخصی از داده­‌ها باشد. ظرفیت داده­‌ها معمولا با واحد ترابایت اندازه‌­گیری می­‌شود. امروزه ظرفیت هاردها را از 300 گیگ تا 8 ترابایت تعیین می­‌کنند.

ظرفیت بالاتر به معنای این است که می­‌توان داده‌­های بیشتری مانند موسیقی­‌ها و فیلم­‌ها را روی کامپیوتر ذخیره کرد. مهم­‌ترین ویژگی منفی هارد دیسک­‌ها این است که بسیار حساس هستند و در صورت آسیب دیدن تمام اطلاعات از بین می­‌روند. برای حفظ داده‌­ها می‌­توان از آن‌­ها در یک فضای ابری بک آپ گرفت. یکی دیگر از حافظه­‌هایی که می­‌توان به آن اشاره کرد، SSD است که می­‌توان گفت نسبت به هارد دیسک­‌ها فضایی کمتر دارد. با این حال سرعت بسیار بالایی دارد و عملکرد فوق العاده­‌ای را ارائه می­‌دهد.

بدنه کیس که محل نصب فن را مشخص می­‌کند

سینی مادربرد

معمولا در همه کیس‌­های کامپیوتر مکانی که مادربرد روی آن نصب می­‌شود در انتهای کیس قرار دارد. برای نصب مادربرد می‌بایست آن را روی منافذی که روی دیواره کیس کامپیوتر تعبیه شده قرار داد. در گذشته معمولا از این سینی­‌ها در کیس‌هایی استفاده می­‌شد که قابل جابجایی بودند و می­‌توانستید آن را جدا کنید. امروزه استفاده از این سینی­‌ها کمتر در بین سازندگان رواج دارد.

فن یا خنک کننده پردازنده

واحد پردازنده مرکزی، قطعه یا ریزتراشه اصلی در کامپیوتر به حساب می­‌آید. معمولا یک خنک کننده اختصاصی برای آن تعبیه می‌کنند که به خنک کردن آن کمک خواهد کرد. پردازنده­‌ها از انرژی الکتریکی که می­‌گیرند در داخل کیس کامپیوتر گرما تولید می‌­کنند. این گرما به شکلی است که در دراز مدت می­‌تواند به قطعات دیگر آسیب وارد کند. هر چه برنامه­‌های بیشتری در کامپیوتر باز باشد، پردازنده مچبور می­‌شود سخت‌تر کار کند، در نتیجه گرمای بیشتری نیز تولید خواهد کرد. اگر پردازنده بیش از حد گرما تولید کند ممکن است دچار خطا شده و در اثر ذوب شدن دیگر قابل استفاده نباشد. فن­‌ها برای جلوگیری از این اتفاق بسیار کاربردی هستند.

کارت گرافیک

کارت گرافیک در کیس معمولا وظیفه نمایش تصویر برای کاربرد­های مختلف را بر عهده دارد. این قطعه به دو نوع یکپارچه و غیر یکپارچه تقسیم می­‌گردد. کارت­‌های گرافیک یکپارچه به صورت یک تراشه هستند که به نظر می‌­آید بخشی جداناپذیر از مادربرد کیس کامپیوتر باشند.

برای کارت گرافیک غیر یکپارچه یک اسلات یا جایگاه روی مادربرد تعبیه شده است که به شکل جداگانه روی آن قرار خواهد گرفت. معمولا کارت گرافیک یکپارچه برای کارهای معمولی نظیر گشت و گذار در اینترنت استفاده خواهد شد. اگر با نرم‌افزارهای گرافیکی کار می­‌کنید، کارت گرافیک یکپارچه نیاز شما را فراهم نمی­‌کند و باید از یک کارت گرافیک غیر یکپارچه استفاده کنید. در بازی‌های کامپیوتری مدرن، کارت گرافیک نقش مهمی در عملکرد بازی دارد.

حافظه موقت یا RAM

حافظه دسترسی موقت، حافظه­‌ای است که برنامه­‌های قابل اجرا و همچنین داده­‌هایی که به خاطر آن­‌ها همه برنامه­‌ها پردازش می­‌شوند، در آن ذخیره خواهند شد. این حافظه موقت داده­‌ها و برنامه­‌ها را فقط در زمانی که کامپیوتر روشن می‌باشد نگهداری می‌کند. این قطعه برای حفظ عملکرد کیس کامپیوتر بسیاری ضروری است. هر چه قدر میزان رم بیشتر باشد، سرعت بیشتری در اجرای برنامه و باز کردن نرم افزارهای بیشتر خواهد داشت. معمولا به کاربران توصیه می­‌شود که برای یک سیستم که در آن ویندوز 10 نصب شده است، حداقل یک رم چهار گیگ داشته باشند.

کیس کامپیوتر گیمینگ از نورپردازی زیبایی برخوردار است

کیس‌­های کامپیوتر معمولا از چه موادی ساخته می­‌شوند؟

در گذشته کیس‌­های کامپیوتر خانگی از صفحات فولادی نازک و با یک شاسی فولادی سفت برای جلوگیری از خم شدن ساخته می­‌شدند. فولاد بادوام، محکم و ارزان است و تنها عیب آن می‌­تواند سنگین بودن آن باشد. بدنه فولادی برای حمل کردن این کیس‌­ها به اندازه کافی سخت هست، همین دلیل باعث شده که سازندگان کیس­‌های آلومینیومی را جایگزین مدل های فولادی کنند. این کیس‌­ها اگر چه سبک هستند، اما معمولا قیمت بالاتری نسبت به دیگر مدل­‌ها دارند.

نمونه ای از کیس و قطعات داخلی آن

نتیجه گیری و کلام پایانی

کیس­‌ها نقش مهمی را در کامپیوتر ایفا می­‌کنند. اهمیت آن ها در محافظت قطعات است. مایعات، گرد و غبار و اجسام می­‌توانند به اجزا داخلی آسیب برسانند. به همین دلیل بدنه کیس می‌­تواند محافظ خوبی برای آن­‌ها باشد. همچنین کیس می­‌تواند همه قطعات را در کنار یکدیگر نگه دارد و آن­‌ها را از دید کاربر مخفی کند. خنک ماندن عامل مهمی برای سلامت قطعات است، به همین دلیل تعبیه کیس کامپیوتر می‌­تواند نقش مهمی در جریان هوای مناسب داشته باشد. در نتیجه نمی­‌توان نقش مهم کیس را انکار کرد و باید دانست که کیس‌­ها مهم­‌ترین بخش هر کامپیوتر هستند.